Home
Mail ons sitemap Laatste updates
 
   
 
Blog: Wie is er nu gek?


Dit is een verhaaltje dat al wat ouder is en thuis hoort in de eerste ervaringen in Turkije.

Ik wil het jullie niet onthouden omdat het volgens mij een verhaaltje is waar de verschillen tussen de mensen opgegroeid in Nederland en Turkije duidelijk maakt. Nederland als super georganiseerde maatschappij waar bijna alles omschreven of beschreven is. Turkije waar nog veel draait om menselijke kontakten en emoties om dat nog niet alles geregeld is.

Ons huis was net klaar en we voelden ons net grootgrond bezitters. Uiteraard was het huis leeg en kaal. We wilden b.v nog een boiler hebben.
We zijn met Turkse kennissen, die we in de aankoop periode van het huis waren tegengekomen, op pad geweest.
Omdat we het huis voorlopig als vakantie woning zouden gebruiken hebben we besloten om geen zonneboiler maar gewoon een elektrische boiler aan te schaffen.
Een aantal winkels bezocht met onze Turkse kennissen die flink handel voor ons dreven. Uiteindelijk een geschikte boiler gevonden en wij vonden dat er een nette prijs werd afgesproken en met een monteur die de boiler voor ons zou ophangen en aansluiten.

Zaterdag en Ramazan, wij zitten op het balkon met vrienden en met koffie, thee en gebak op tafel , toen de voordeurbel ging. Daar stond de monteur om de boiler op te hangen met de boiler. En wij voelde ons bezwaard met al dat lekkers op tafel terwijl de man moest werken en nog geen slok water mocht drinken. We hebben het eten en drinken maar geruisloos en hopelijk onzichtbaar weggewerkt.

Ik heb samen met de monteur de boiler omhoog gesjouwd en samen hebben we bekeken wat de gunstigste plaats om de boiler op te hangen. Het zou de ruimte worden waar alle water- en centrale verwarmingsleidingen bij elkaar zaten en in dezelfde ruimte was ook een wasmachine aansluiting gerealiseerd. Om te controleren of alle leidingen dicht waren hadden de bouwers alle leidingen met de koude water leiding doorverbonden. Hierdoor stonden alle leidingen onder druk en waren daardoor getest of alles dicht was.
Dit betekend dat er 4, niet gelabelde leidingen uit de muur kwamen die allemaal aan elkaar verbonden waren.
De technische man zou dat uitzoeken en de boiler op water leidingen en op de elektriciteit aansluiten. Hij was echt snel en goed, zaag in de leidingen en snel uitgezocht welke leiding wat was en aansluitstukken op de juiste leidingen afgemonteerd.
We hebben samen de boiler tegen de muur getild en afgetekend en hij zou de gaten gaan boren.

Maar we waren in Turkije en dat betekend dat je meestal elektriciteit hebt, maar niet altijd. De technische man was het duidelijk meer gewend zocht een plekje in de zon en we hebben geprobeerd elkaar wat woordjes te leren. Uiteraard geen drup drinken of kruimel eten op tafel. Hij heeft na twee uur besloten dat het te lang ging duren en wilde weg met een vraag of hij zijn spullen mocht laten liggen. Hij zou morgen terug komen.
Maar dat is zondag was toen nog mijn reactie?
Ja?
Was zijn antwoord.
Zondagochtend heeft hij het werk afgemaakt alles aangesloten nog een extra zekering tussen het stopcontact en de boiler. Dat vond ik toen nog wat overdreven nu begrijp ik het. Ik heb uitleg gekregen over de boiler en ik heb hem geholpen op te ruimen en zijn spullen in de auto te zetten, uiteraard nog een tip gegeven.

Wat voorbeelden om aan te tonen dat hier altijd een oplossing gevonden wordt

Diezelfde avond ben ik in bad gegaan Ik ben echt een bad mens en kan daar lang in liggen boekje erbij en iets te drinken is mijn manier om 100% te relaxen. Ik was dan ook helemaal blij, het werd steeds meer een thuis. Een huis is een stapel stenen maar thuis is de plek waar je hoort.

Alleen, de volgende ochtend stond er nogal wat water in de ruimte waar de boiler hing. Na wat onderzoek bleek het slangetje dat op het overdruk ventiel was aangesloten, gewoon naar beneden hing. Een overdruk ventiel is een bescherming om te voorkomen dat de boiler ploft als hij aan het opwarmen is. Hij gaat bij een bepaalde druk open dan lekt er wat water. Allemaal heel normaal, allen sluit je zoon slangetje aan op de riolering. Nu weten we dat we dat niet gevraagd hadden en de kans is dan groot is dat het niet automatisch meegenomen wordt in een klus. Het zat niet in de opdracht, we hadden gevraagd water en elektrisch aan te sluiten!
Aangezien we bijna moesten vertrekken heb ik in de bouwrotzooi een dikke geelgroene slang gevonden en die met een zakmes op lengte gesneden. Deze slang aan één kant in de riolering gestoken en aan de andere kant met een schoenveter aan een kraan gebonden zodat het beschreven slangetje in de geel/groene slang bleef zitten. Dit was uiteraard een geïmproviseerde oplossing maar werkten voor nu.

Het huis was nog niet definitief opgeleverd en het verhaal van de boiler kwam op het bescheiden lijstje te staan van verbeter punten.
Toen wij de volgende keer terug waren hebben we het lijstje nagelopen en ook gekeken hoe de riolering bij de boiler was opgelost. Daar bleek de slang met mijn schoenveter aan een kraangebonden en in de slang hing het slangetje van het overdrukventiel .Alles hetzelfde? niet helemaal de oude geelgroenen slang was vervangen voor een iets dikkere nieuwe doorzichtige slang.

Wij konden erom lachen en nu begrijp ik het ook een beetje. Ik denk dat de man die op pad is gestuurd om het lijstje met verbeterpunten af te werken naar de boiler heeft staan kijken en niet begrepen heeft wat er moest gebeuren. Na alles nog een keer nagelopen te hebben bleek toch duidelijk dat alles naar behoren functioneerden. Om toch iets positiefs te doen heeft hij de lelijke geelgroene slang vervangen voor een nieuwe doorzichtige. Ik vind dit een symbolisch verhaal, wij met al onze kwaliteit en schoonheid normen die we nastreven.
Vinden we soms dat het pas werkt als de voorgeschreven pijp opgebeugeld aan de muur vast zit? En dan het liefts volgens ISO / VCA? We irriteren ons in elk geval wel bij een geïmproviseerde oplossing, maar wat is een geïmproviseerde oplossing? Duidelijk was in elk geval dat de Turkse techneut tevreden was met de oplossing het werkte goed!