Home
Mail ons sitemap Laatste updates
 
   
  enige verklaringen over het verkrijgen van een ikamet
Bewijs van bestaansminimum

Je moet kunnen bewijzen dat je hier kunt leven zonder in financiële problemen te komen. Er werden geen lijfrentes of privé pensioen uitkeringen in overweging genomen.Inmiddels is dat verandert. Je moet dit eventueel wel kunnen bewijzen Voor het type ikamet waar het hier over gaat zijn bij mijn weten enkele mogelijkheden. Een Turkse bankrekening met daarop minimaal $500,-- (dollar) per maand gedurende de loop van het ikamet. Dus een ikamet voor 1 jaar moet er minimaal $6000,-- op staan. Dat mag in elke valuta zolang het maar de waarden vertegenwoordigt van het vast gestelde bedrag. Lopende rekeningen en deposito rekeningen mogen opgeteld worden.

Bepaalde uitkeringen worden geaccepteerd maar ik weet daar niet voldoende van om daar een mededeling over te doen.

Voor de Nederlanders
Als je AOW ontvangt kun je met je digid code via internet een jaaropgaven in het Turks bij de SVB opvragen. Deze wordt naar je adres in Turkije gestuurd. Dit is een ervaring van iemand die uitgeschreven is uit Nederland. Als je nog een adres in Nederland hebt is dit het adres is waar het heen gesstuurd wordt.

Andere duurzame en bewijsbare inkomsten zoals prive pensioen.
Zolang het voldoende is om hier een bestaansmogelijk te hebben.

Bewijs van verzekerd zijn
Door de jaren zijn hier wat veraschille ontstaan. Bij mijn weten is nu de corecte mannier om met het N/TUR111 formulier naar het SGK kantoor te gaan.Let er wel op dat je niet alleen een SGK kaartje krijgt voor het ziekenhuis enz. Maar ook een verklaring speciaal voor een ikamet aanvraag.

Je mag zelfs privé verzekeringen of een reisverzekering bij je ikamet aanvraag aanbieden maar die moet dan wel aan voorwaarden voldoen. Dit lijstje heb ik van internet gehaald maar ik ken niemand die hier al ervaring mee heeft. Laat me weten als iemand dit zo gebruikt heeft.
Ik ga er van uit dat de verzekeringspapieren wederom vertaald moeten worden en officieel verklaard door een notar

behandeling:           min. dekking          min. uitkering
Opname                   ongelimiteerd        0%
Poliklinisch              2000 TL                  40%
Medicijnen              2000 TL                  40%
Apparatuur               2000 TL                 40%

Voor diegene die gepensioneerd zijn en uitgeschreven wordt er op basis van dit bilaterale verdrag iets geregeld tussen de sociale verzekeringsbank en Turkije SGK. Helaas moet iemand mij die informatie toesturen want ik weet er niet voldoende van. Wel zeker is dat je dan een verklaring van het SGK moet zien te bemachtigen dat je verzekerd bent. De (geringe) premie wordt door SVB afgedragen aan het SGK.


Turkije verlaten met het geprinten Muracaat-Formulier
Je moet naar jouw (provincie) kantoor İL GÖÇ İDARESİ MÜDÜRLÜĞÜ. Neem voor de zekerheid al je kopieën mee van de papieren die je opgestuurd hebt.
Dat zal voor de meeste zijn, 2 betalingsbewijzen, Woonadres zoals Tapu of huurcontract, bewijs dat je verzekerd bent, kopie van het aanvraag formulier en de kopie van je opgestuurde ikamet. Belangrijk! Het bewijs van de PTT dat de envelop afgeleverd is. Afhankelijk hoe de spullen zijn opgestuurd heb je of een kaartje van de PTT thuis gekregen of je moet het internet op met de barcode die je gekregen hebt bij het versturen (track en trace) print dat uit.  Zorg dat je jouw paspoort bij je hebt. Maak heel duidelijk dat je niet komt om de aanvraag te completeren maar alleen voor een Muracaat-Formulier. Houd er rekening mee dat ook daar in het algemeen alleen Turks gesproken wordt.
Met een stempel op dit formulier kun je Turkije verlaten en maximaal 15 dagen later zonder betaling weer binnen komen. Als je na 15 dagen Turkije binnen komt moet je een visum kopen maar de aanvraag van je ikamet loopt gewoon verder.  Voor deze stempel kun je zonder vooraf een afspraak gemaakt te hebben naar het provincie kantoor.


woonadres
Een kopie Tapu op naam voor diegene die een koophuis hebben.

Een huurcontact voor diegene die huren. Nu was dat vroeger behoorlijk streng en moest het een contract zijn dat notarieel bevestigd moest zijn. Uit een verklaring op de bijeenkomst in Alanya hierover is duidelijk gezegd dat het nu niet meer hoeft. Zolang je een verklaring hebt van de huisbaas en een betalingsbewijs dat je daadwerkelijk de huur betaald is dat voldoende. Tegenwoordig moet Ik ook langs de Nüfüs (bevolkings register) om eeen verklaring van adres / inschrijving te verkrijgen.

adres probleem 2016
Tijdens het invullen van de aanvraag formulieren kwam de printknop niet beschikbaar. (bleef grijs) De spullen zijn op het kantoor voor mij uitgeprint maar de aanvraag werd nog steeds niet "afgehandelt".
Bleek er een conflict te zijn op mijn adres. Een aantal jaren geleden heeft de deelgemeente waar ik woon de straat naam verandert. Enkele maanden later heeft die zelfde gemeent overal huisnummers op de huizen geplakt. Dit adres is sinds die tijd bekent bij water, elektriciteit, en verzekering leveranciers. Uiteraard gebruik ik dat adres ook. Ik moest naar de Nüfüs om een bewijs van dit adres te halen. Daar ging het dus mis en daar was geen oplossing voor. Uiteindelijk een halve dag op het gemeentehuis door gebracht. Daar op een kantoortje op de kadaster kaart kunnen aanwijzen waar ik woon. Dat plot nummer kwam overeen met mijn Tapu. Na nog enige kantoortjes bezocht te hebben heb ik nu een  verklaring van de gemeente dat ik daar woon. Met die verklaring weer naar het Nüfüs en van hun een bewijs van inschrijving gekregen op dat adres. Met dat papiertje weer naar het ikamet kantoor en in zeer beperkte tijden en een welwillende ambtenaar “Ramazan” was mijn aanvraag gevalideerd. 4 dagen later kreeg ik een sms dat mijn ikamet onderweg was. Jammer was dat het naar het "oude" huisnummer gestuurd werd. Dus 2 dagen later een sms dat het niet afgeleverd kon worden. Dus opgehaald op het postkantoor.



Samenvatting

Toen ik de applicatie de eerste keer opende en de informatie ingevuld had liep ik direct stuk.
Ik kreeg mijn pasfoto niet “geupload” en nadat het met veel gemopper gelukt was en het formulier ingevuld. Kreeg ik een vage foutmelding nadat ik de “Continue” knop bediend te had.
Duidelijk was dat het niet gelukt was. Ik heb, mijn behoorlijk strakke veiligheid instellingen, diverse keren meer verruimd en heb het geprobeerd met “Chrome” en “internet Explorer”.
Na een uur of wat maar opgegeven.
Toen ik het s’avonds laat nog een keer probeerde ging het probleemloos. Ik weet nu niet of mijn instellingen er iets mee te maken hadden.
Ik heb inmiddels respons van andere mensen die op de dag ook meldingen terug kregen en in de avond uurtjes probleemloos alles konden afronden!
Ik heb het in 2016 niet eens geprobeert om het overdag te doen maar heb het in het weekeinde gedaan en geen problemen ervaren!
De ervaringen in 2017 waren bij mij goed maar bij Mieke een drama met systeem fouten en eruit gegooid worden je kunt hier verder lezen
Het is verstandig, als je begint, om de beveiliging standaard te hebben of iets soepeler, je moet zeker cookies en scripting aan hebben staan.
Houd er rekening mee dat de digitale pasfoto weliswaar dezelfde moet zijn als de originelen op te sturen pasfoto's maar hij moet kleiner dan 500 kb zijn. Ik heb ook ervaren dat je hem niet te "diep" moet opbergen. Ik heb een thuis netwerk en iets als
F:/nas/papieren/ikametaanvraag/pasfoto.jpg
Leverde een Turkse foutmelding op dat er alleen fotoos geupload kunnen worden.
Dus gewoon in "mijn documents" of "mijn fotoos" of zo.

Ik zelf, heb van alle documenten die opgestuurd moesten worden een hoge resolutie scan gemaakt als kopie om te bewaren. Het geprinten aanvraag formulier samen met kopieën van mijn oude ikamet en de 2 pasfoto's SGK formulier, kopie belasting nummer, uitdraai van de bank of een Turkse verklaring van AOW, kopie tapu (of huurcontract). bewijs van inschrijving van het Nüfüs, gaan uiteindelijk allemaal in een A4 envelop.
Van een pasfoto ook een scan gemaakt die bewerkt tot hij iets onder de 500 kb groot was voor de digitale versie.

De betalingen heb ik cash op het belasting kantoor gedaan. Hier onder (ongeveer) het korte briefje dat ik geprint heb en bij me had.
Het moeten 2 apparte betalingen zijn één voor het pasje de andere voor het ikamet. De bedragen staan op het geprinten aanvraag formulier.

Bir Ikamet istek için iki ödeme.

Vergi referans nummarası 9069
İkamet tezkere harcı izin belgesi             
TL 63,--
ve İkamet izin harcı müracaat bedeli           
TL 315,--


NA DE BETALINGEN ALLES IN EEN A4 ENVELOP GESTOPT
de betallingsbewijzen + kopieën paspoort + kopie Tapu + SGK  formulier + Nüfüs formulier * geprinten en ondertekende aanvraag formulier + kopie belasting nummer + uitdraai van telebankieren + 2 pasfoto’s en kopieën van m'n oude ikamet in een A4 envelop naar het postkantoor gebracht. Hij is aangetekend verstuur en daar krijg je een bewijs van. Via de gegevens die daar opstaan kun je hem met een soort track en tracé volgen op internet.
Zorg dat je van alles een kopie bewaard! Ook het afleverbewijs van de PTT


ervaringen van andere en afwijkend van mijn verhaal
Iemand uit Fetije melden mij het volgende.
Ik heb met behulp van de tips en voorbeelden op uw site onze IKAMET's verlengd op 11-10-2016 Heel handig, daarvoor mijn dank! Wat veranderd is, Er werden nu 4 pasfoto's en naast een kopie van het paspoort ook een vertaling van het paspoort gevraagd. Van het IKAMET wilde ze in plaats van het origineel een kopie van de IKAMET.
Laatste visa sticker/stempel en belasting nummer was niet nodig.

Iemand uit Alanya melden mij.
Hij gaat elk jaar naar het SGK kantoor met zijn N/TUR111 formulier om daar een formulier op te halen. Hij gebruikt dat formulier bij zijn aanvraag maar ook bij ziekenhuis bezoek. Verder zei zijn "Turkse" hulp dat hij bij het Tapu kantoor een actualisering moest gaan halen. Een bewijs dat het huis nog steeds in bezit is. Hiervoor moest eerst een bankbetaling gebeuren.


2017 systeem fouten bij Mieke haar aanvraag
Bij de aanvraag van Mieke in de laatste maanden van 2017 kreeg ik op de 2e pagina met persoons gegevens een systeem fout na gebruik van de "resume" knop.
Helaas waren daarna de ervaringen voor hulp niet erg positief.
Het kantoor vertelde mij dat de internationale helpdesk 157 moest bellen omdat zij mij niet konden helpen. "er zijn problemen met het systeem".
De helpdesk medewerkers spreken een anders soort Engels dan ik en zij lieten weten dat ik voor dergelijke problemen naar het plaatselijke kantoor moest.
Door toeval kwam ik erachter dat als je de aanvraag invult met de taal op Turks dat het wel werkte?
Ik heb geprobeert die informatie op het kantoor door te spelen, maar niemand leek geïnteresseerd.


Het verhaal van mijn vriend bij eerste aanvraag in 2019
Wilde ons inschrijven bij Nufus voor Ikamet aanvraag maar dat lukte niet. Er is best wel weer e.e.a gewijzigd bij aanvragen Ikamet ten opzichte wat bv bij jou op de site staat: Tapu of kopie tapu niet meer voldoende. Het moet een gelegaliseerde versie van het Tapu kantoor zijn en niet ouder dan 1-week. Voor stellen waarbijde Tapu op 1 naam staat moet bij de Ikamet aanvraag een in het Turks vertaalde huwelijksakte met apostille uit NL worden bijgesloten. Naast pasfoto's, sgk, en bankrekening met voldoende saldo moet je na de afspraak met immigratiedienst met een daar verkregen formulier naar de Nufus om je in te laten schrijven. Met het bewijs daarvan weer terug naar immigratiedienst. Na alle betalingen loopt de aanvraag door en volgt Ikamet. Ik heb het hier dus over 1e aanvraag. Of bij het verlengen in het vervolg ook huwelijksakte nodig is, is mij niet duidelijk. Het is een regel die onlangs is ingegaan.